Flankerende maatregelen

De nieuwe Grote Markt komt stilaan dichterbij. Ontdek hier de maatregelen die stad Sint-Niklaas neemt om jouw zaak te ondersteunen tijdens de vernieuwing van de Grote Markt.

Aannemer Stadsbader

Werken zonder hinder is niet mogelijk. De aannemer probeert de hinder te beperken waar mogelijk. Bij problemen is de werfleider het eerste aanspreekpunt. Zij helpen jou zo goed mogelijk verder.

Actie: Toegankelijkheid en bereikbaarheid:

  • De werfleider is steeds aanwezig en aanspreekbaar om afspraken te maken in verband met leveringen / werken
  • Steenslag zorgt ervoor dat jouw zaak steeds toegankelijk is
  • Aandacht voor vlotte toegankelijkheid gebouwen in werfzone bij afsluiten werf ‘s avonds
  • Veilige werfdoorgang voor voetgangers en fietsers dwars over marktplein
  • Charter werftransport: geen transport in schoolspits

 

Actie: Communicatie:

  • Banners langsheen de werfhekken met inspirerende en informerende boodschappen
  • Klachten rechtstreeks bij werfleiding

Economie

Je staat er niet alleen voor. Aan de hand van ludieke acties, een coachingtraject en financiële tegemoetkoming, gaan we samen naar de stad van morgen.

Actie: Aanstelling contactpersoon ‘minder hinder’ stad, als brug tussen o.a. ondernemers en aannemer:

  • Halftijds van start tot einde werken
  • Ingebed in dienst economie
  • Dringende zaken via werfleider aannemer

 

Actie: Coachingsaanbod / individuele ondernemersbegeleiding i.s.m. Unizo, o.b.v. beste aanbod / ervaringen in andere steden:

  • 5u coaching verdeeld over 3 gesprekken
  • 1 op 1 over diverse topics van je bedrijfsvoering

 

Actie: Financiële tegemoetkoming

  • Hinderpremie voor handelszaken op werf. Deze premie wordt uitgekeerd door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Zij sturen ongeveer een tweetal maanden voor de start van de werken een brief voor de aanvraag van de hinderpremie.
    Geen brief ontvangen? Check dan zeker de website van VLAIO of neem contact via info@vlaio.be.

    € 2.000 wordt tweemaal toegewezen:

    • tijdens nutswerken in 2022-2023
    • tijdens hoofdwerken in 2024
  • Vrijstelling terrasbelasting voor handelszaken in projectgebied. Zowel in 2023, 2024 als in 2025.

 

Actie: Consument in de stadskern houden, met ludieke acties

  • Opzet: inwoners stimuleren om in de stadskern te blijven winkelen / vertoeven
  • Deze inspirerende acties worden opgezet door communicatiebureau Wavemakers

Mobiliteit

Vlot en veilig te voet, met de fiets en de wagen naar de stad tijdens de werken.

Actie: Een dynamisch parkeergeleidingssysteem, die actuele informatie geeft over de bereikbaarheid:

  • Begeleiding naar de verschillende parkings
  • Weergave bezettingsgraad en prijzen
  • Extra informatie over wegenwerken, evenementen en ongevallen kunnen hier ook op weergegeven worden
  • Evolutie naar een verkeersmanagementsysteem

 

Actie: Bijkomende parkeercapaciteit in het noorden vanaf begin 2023:

  • Parking SVK
    is op slechts 850m van het stadscentrum. De parking is 24/7 beschikbaar en heeft een capaciteit van 175 parkeerplaatsen. Doelgroep zijn langparkeerders (inwoners, bezoekers en pendelaars), hierdoor worden er lage tarieven gehanteerd.
    Er is ook een fietsenstalling met 60 plaatsen en ruimte voor deelfietsen en deelsteps.
  • Parking OLVP
    is op slechts 500m van de Stationsstraat en de stadsschouwburg. Deze parking is op elke zaterdag en op zondagen met evenementen beschikbaar voor iedereen. De parking heeft een capaciteit van 50 parkeerplaatsen. Doelgroep zijn bezoekers van de lokale handelszaken, evenementen en de stadsschouwburg, hierdoor worden er lage tarieven gehanteerd.
  • Parking ‘t Hof
    is tegenover d’Academie en is beschikbaar tijdens de weekdagen ‘savonds en in het weekend. De parking heeft een capaciteit van 15 à 20 parkeerplaatsen. Doelgroep is voornamelijk het personeel van d’Academie, hierdoor worden er lage tarieven gehanteerd.

 

Actie: Groot Hoppinpunt in het zuiden bij Waasland Shopping:

  • Deels overdekte fietsenstalling met 200 plaatsen en ruimte voor deelfietsen en deelsteps
  • Ruimte voor taxi’s, deelwagens en een zachte doorsteek naar de park&ride.

Communicatie

Communicatie rond het project vernieuwing Grote Markt heeft als doel te enthousiasmeren, informeren en fierheid aanwakkeren.

Actie: Enthousiasmeren en fierheid aanwakkeren aan de hand van diverse communicatiekanalen:

  • Brochure
  • Belevingscentrum ‘Stad van morgen'
  • Sociale media
  • Banners en bestickering 'Stad van morgen'
  • Persberichten
 

 

Actie: Tijdig, correct en volledig informeren aan de hand van verschillende communicatiekanalen:

  • Website
  • Infoborden en werfbanners
  • Professionele grafische vormgeving, fotografie en video
  • Waze (doorstromen mobiliteitsinformatie)
  • Stadskroniek en Oh-magazine
  • Flyers
  • Bewonersbrieven en infobrochures
  • Digitale nieuwsbrieven

 

auto bus fiets herfst lente typischsn winterziendoen zienslapenzomer