Maar hoe kan mijn klant Sengzen sparen en terug uitgeven? Hoe kan ik als ondernemer mijn ontvangen Sengzen omruilen?
Stap 1 | Jouw klanten verdienen Sengzen
Jouw klanten kunnen Sengzen op twee manieren sparen:
- Door bij jou of andere deelnemende handelaars in Sint-Niklaas aankopen te doen. Jij als ondernemer kan kiezen tussen twee beloonregels:
- Een vaste beloning: 0,10 of meer Sengzen per aankoop
- Een variabele beloning: 1% of meer op het aankoopbedrag
- Door zich in te zetten voor een betere stad. De stad Sint-Niklaas schenkt zo'n 240.000 euro op jaarbasis via premies, geschenken, vrijwilligersvergoedingen, personeelsvoordelen, ... aan Sint-Niklazenaren die hun beste beentje voor zetten.
Stap 2 | Jouw klanten geven Sengzen uit
Eenmaal jouw klanten enkele Sengzen gespaard hebben, kunnen ze deze terug uitgeven bij de deelnemende lokale ondernemers, maar ook bij verschillende stadsdiensten zoals het cultuurcentrum, het museum, de bib, het zwembad, ... Jouw klanten kunnen dus met Sengzen kopen wat ze maar willen, want één Sengs is één euro waard.
Let op! Sengzen hebben een vervaldatum. Moedig jouw klanten aan om Sengzen binnen het jaar bij jou uit te geven.
Stap 3 | Ontvangen Sengzen omruilen
Na iedere maand wordt jouw saldo van uitgegeven en ontvangen Sengzen automatisch berekend. Bij een positief saldo krijg je dat geld meteen op je rekening. Bij een negatief saldo gaat er via domicilie een bedrag van je rekening.